Dieta na piękne włosy
Dieta,  Uroda,  Zdrowie

Piękne włosy a dieta

Czy istnieje dieta, która sprawi, że nasze włosy staną się piękne? Otóż, okazuje się, że dieta jaką stosujesz w dużej mierze może wpływać na wygląd twoich włosów. Nawet, jeśli za twoim problemami z włosami stoją aspekty zdrowotne, takie jak problemy hormonalne, anemia czy łysienie plackowate, to wciąż dieta jest tu kluczowym elementem.

Wpływ czynników zewnętrznych na włosy

Pamietaj, że czynniki zewnętrzne mogą szkodzić naszym włosom. Częste rozpuszczanie ich, gdzie włosy narażone są na ocieranie, dotykanie, bądź szarpanie. Suszenie, prostowanie, częste farbowanie lub co gorsze rozjaśnianie wpływa na ich kondycję, ale tylko w jakimś stopniu. Jak i czynniki zewnętrzne w niewielkim stopniu mogą pomóc. I choćbyśmy kupowały tony najdroższych wcierek, masek i szamponów to jednak, włos wyrasta nam z głowy i to nasza dieta oraz samopoczucie (stres) mają priorytetowe znaczenie wpływające na ich wygląd.

Oczywiście nie chcę cię tu odwodzić od kupowania twoich ulubionych kosmetyków do pielęgnacji włosów. Gdyż na pewno poprawiają wygląd twojej fryzury. Jednak miej na uwadze, że to czym karmisz swoje ciało będzie miało wpływ na to ile nowych włosów się pojawi i jaka będzie ich kondycja. Włosy stale rosną i są zastępowane, a mieszki włosowe nieustannie tworzą nowe włosy z substancji odżywczych w ciele. Pamiętaj również, że nie tylko zła dieta wpływa na utratę naszych włosów, ale w dużym stopniu też stres. Także, redukowanie stresu niech będzie kolejną rzeczą na liście twoich priorytetów zdrowotnych.

Substancje odżywcze odpowiedzialne za kondycje włosów

Dokładne przedstawienie listy substancji odżywczych wpływających na poprawę kondycji włosów może nadawać się na kolejny artykuł. Podaję tutaj tylko te witaminy i minerały, których niedobory są najczęściej wymieniane przy problemach z włosami.

Żelazo a piękne włosy

Niedobór żelaza jest jednym z największych niedoborów żywieniowych na świecie i jest też zazwyczaj najczęstszą przyczyną wypadania włosów. Jeśli masz podejrzenia, że możesz mieć braki tego minerału zrób najlepiej odpowiednie badania. Gdyż suplementowanie jakichkolwiek substancji na własną rękę może ci tylko zaszkodzić. Produkty bogate w żelazo są podstawą zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Pierwiastek ten najlepiej wchłania się poprzez jedzenie, dlatego tak ważne jest, aby spożywać produkty bogate w niego. Najlepsze źródła żelaza to wątroba, mięso, żółtka jaj, kakao, orzechy pistacjowe, sezam, morele i śliwki suszone, soja oraz fasola biała. Pamiętaj, że żelazo niehemowe występujące w roślinach ma niższą biodostępność, niż żelazo hemowe występujące w mięsie i rybach

Cynk 

Niedobór cynku może być kolejną przyczyną wypadania włosów. Badanie przeprowadzone na grupie pacjentów wykazało, iż nawet utrata włosów typu męskiego może być spowodowana niskim poziomem tego pierwiastka. Więcej tutaj.

Źródła cynku to przede wszystkim mięso i podroby, skorupiaki, nabiał, strączki, sezam, pestki dyni i słonecznika, migdały, gorzka czekolada, jaja, czosnek, cebula i dziki ryż.

Niacyna

Oprócz pelagry, biegunki i otępienia problemy z łysieniem są kolejnym następstwem niedoboru tej witaminy. Gdyż niacyna, ułatwia transport składników odżywczych do cebulek włosa. Witamina PP często znajduje się w ampułkach stosowanych na porost włosów. Głównym źródłem niacyny są drożdże, orzeszki ziemne, otręby pszenne i ryby.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych takich jak: kwas linolowy (omega-6) i kwas alfa-linolenowy (omega-3) może wynikać między innymi z niewłaściwego żywienia pozajelitowego, a także z powodu zaburzeń wchłaniania, takich jak mukowiscydoza. Brak dostatecznej ilości kwasów tłuszczowych w naszym organizmie może mieć wpływ na wypadanie, bądź przeżedzenie się włosów na głowie i brwiach, a także na ich rozjaśnienie. Testosteron hamuje syntezę NNKT, a estrogen spowalnia ich rozkład, dlatego też, zaburzenia występujące z niedoborem kwasów dotykają częściej mężczyzn. Dodatkowymi czynnikami wpływającymi na niedobór kwasów tłuszczowych w oragnizmie jest także stres, infekcje oraz wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie. Bogatym źródłem kwasów omega-3 są oleje roślinne, a zwłaszcza lniany, orzechy oraz nasiona. Natomiast postać omega-3 w formie EPA i DHA zawierają ryby i owoce morza oraz algi i fitoplankton morski. Kwasy omega-6 występują częściej w naszej codziennej diecie, a zawierają je przede wszystkim oleje roślinne jak słonecznikowy, sojowy, kukurydziany oraz nasiona i orzechy.

Selen na piękne włosy

Chociaż, selen jest pierwiastkiem śladowym, to jednak uważany jest za niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odgrywa w naszym ciele ochronną rolę przed uszkodzeniem oksydacyjnym (działaniem powodowanym przez wolne rodniki), a także wpływa na odbudowę mieszków włosowych. Badania na szczurach wykazały, że niedobory selenu są w dużej mierze odpowiedzialne za słaby wzrost włosa. A z kolei myszy, które pozbawiono selenu-protein wykazały postępującą utratę włosów po urodzeniu.

Suplementowanie selenu na własną rękę może być ryzykowne, gdyż mnóstwo jest dowodów na toksyczność tego pierwiastka. Dlatego, najlepszą opcją będzie korzystanie z jego dobrodziejstw jedząc produkty, które go zawierają. Selen łatwo łączy się z białkami, zatem żywność o jego dużej zawartości jak mięso, podroby, ryby oraz owoce morza są jego bogatym źródłem. Zawierają go również produkty zbożowe. W mniejszych ilościach występuje w warzywach i owocach. Chociaż, brokuły, kapusta, czosnek i grzyby są produktami, które kumulują ten pierwiastek życia.

Witamina D

Przeprowadzone badania na zwierzętach pokazują, że witamina D jest ważnym czynnikiem odgrywającym rolę w cyklu mieszków włosowych. Niedobór tej witaminy nie tylko powoduje krzywicę czy brak odporności ale, także ma wpływ na wypadanie włosów. Do najczęstszych powodów wpływającym na deficyt w organizmie tej witaminy zaliczamy nie wystarczającą ekspozycję na słońce, ciemną karnację, otyłość, bajpasy żołądka i złe wchłanianie się tłuszczu. Ryby morskie to najlepsze źródło witaminy D. Kawior, żółtka jaj i grzyby są również jej dobrą opcją. Przy codziennym jedzeniu ryb i promieniach słonecznych można byłoby pokryć niedobór tej witaminy bez jakiejkolwiek suplementacji. Jednak klimat, w jakim żyjemy umożliwia nam tylko dostarczenie tej witaminy poprzez promienie słoneczne w letnim okresie. Kolejną sprawą jest jakość ryb, zanieczyszczenia wód sprawiają, że jesteśmy narażeni w dużym stopniu na toksyczność rtęci. A zatem zaleca się jadanie ryb- raz najwyżej dwa razy w tygodniu. Dlatego też, możesz rozważyć suplementację tej witaminy.

Biotyna

Objawami niedoboru biotyny jest wysypka skórna, łysienie i zapalenie spojówek. W jednym badaniu z niemowlęciem karmionym mlekiem modyfikowanym o niewystarczającej zawartości biotyny zgłoszono objawy okołoustnego zapalenia skóry i nieregularne łysienie, które ustąpiły po codziennym doustnym uzupełnianiu biotyny. Niedobór biotyny jest rzadki, ponieważ bakterie jelitowe zazwyczaj są w stanie wytwarzać odpowiedni jej poziom. Niedobór obserwuje się w przypadkach wrodzonego lub nabytego niedoboru biotynidazy lub karboksylazy, stosowania antybiotyków zaburzających florę żołądkowo-jelitową oraz stosowania leku przeciwpadaczkowego.

Co ciekawe, niedobór może również wystąpić w wyniku nadmiernego spożycia surowych białek jaj, z powodu wiązania awidyny. Jednak suplementacja biotyny podczas badań klinicznych nie wykazała skuteczności w leczeniu wypadania włosów przy jej niedoborze. Udowodniono, jednak, że biotyna może przynieść pozytywne efekty w leczeniu łamliwych paznokci i grzybicy paznokci. Naturalne źródła biotyny to wątroba, żółtka jaj, mąka sojowa, ryżowa i pełnoziarnista. Z warzyw szczególnie bogate w nią są pomidory, marchew i szpinak, orzeszki ziemne oraz orzechy włoskie i migdały.

Aminokwasy i białka w diecie

Zarówno nadmiar jak i niedobór dostatecznej ilości białka w diecie, może wpływać na wygląd włosów, w tym ich przerzedzenie lub wypadanie. Podstawowym budulcem włosa jest białko, zwane keratyną. Która, składa się z wielu aminokwasów, a najważniejsze z nich to cysteina, tryptofan oraz metionina. Niedobory tych aminokwasów mogą przyczyniać się do osłabienia włosa, sprawiając, że stają się bardziej łamliwe, suche oraz wolniej rosną. Z kolei niedobór tryptofanu przyczynia się do powstawania łysienia plackowatego. Natomiast deficyt cysteiny objawia się łamliwymi i rozdwajającymi się włosami. Zatem, nie powinno zabraknąć w naszej diecie dostarczania wartościowego białka, którym są: mięso, ryby, jajka, owoce morza, nabiał oraz warzywa strączkowe.

Nie należy tu również zapominać o roli ważnego aminokwasu jakim jest L-Lizyna. Badania na grupie kobiet z przewlekłym wypadaniem włosów pokazały, że może odgrywać niebagatelną rolę w pobieraniu cynku i żelaza. Dodanie L-lizyny do suplementacji żelaza spowodowało znaczny wzrost średniego stężenia ferrytyny w ich surowicy, w porównaniu z sama tylko suplementacją żelaza.

Organizm ludzki nie potrafi wyprodukować lizyny, zatem musimy ją dostarczyć z pokarmem. Produktami bogatymi w lizynę są m.in. jajka, ryby, nabiał, żelatyna, drożdże, mięso oraz wątróbka. Roślinnym źródłem lizyny są produkty sojowe, migdały, pieczywo pełnoziarniste, kakao, kasza gryczana, strączki, nasiona sezamu oraz pietruszka.

Witamina A

Witamina A to grupa związków, w tym retinol, retinal, kwas retinowy i karotenoidy prowitaminy A. W badaniach na myszach wykazano, że witamina A w diecie aktywuje komórki macierzyste mieszków włosowych. Jednak istnieją wciąż braki w dokładnym obliczeniu odpowiedniego poziomu kwasu retinowego. Co więcej, badania pokazują, że nie braki w witaminie A mają wpływ na wypadanie włosów, co jej nadmiar. Gdyż, jak stwierdzono nadmierna suplementacja ma silny związek z wypadaniem włosów oraz zmianami skórnymi, wzrokiem i kośćmi. Zatem lepiej ją przyjmować w produktach bogatych w tę witaminę. Więcej tutaj.

Witamina E

Tokotrienole i tokoferole są członkami rodziny witaminy E i są silnymi przeciwutleniaczami. Niedobór powoduje niedokrwistości hemolityczne, problemy neurologiczne i wysuszenie skóry. Braki witaminy E występuje rzadko, ale może wystąpić przy zaburzeniach wchłaniania tłuszczu. Nie istnieje zbyt wiele badań, które pokazują związek suplementacji witaminy E z wypadaniem włosów. Nie mniej jednak, jedno przeprowadzone badanie na grupie składającej się z 21 ochotników wykazało znaczny wzrost liczby włosów po zażywaniu tokotrienolu, w porównaniu z grupą placebo. Jednak nadmierna suplementacja może zwiększać ryzyko krwawienia i zmniejszać produkcję hormonów tarczycy. Ponadto istnieją pewne dowody na niekorzystny wpływ witaminy E na porost włosów, co zaobserwowano u ochotników przyjmujących 600 jm dziennie przez 28 dni. Co prawda, stanowiło to dawkę około 30 razy większą niż zalecane dzienne jej spożycie. Niemniej jednak, spożywanie produktów naturalnie zawierających tę witaminę, będzie prawdopodobnie bezpieczniejsze. Więcej tutaj.

Krążeniowe ciekawostki i ich wpływ na włosy

1. Bieganie jak i inne regularne ćwiczenia poprawiają ogólny stan zdrowia, a co za tym idzie wpływają na wygląd naszych włosów. Każdy mieszek włosa ma naczynia krwionośne, które odżywiają go, dostarczając mu tlenu i wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Poprzez aktywność zwiększamy przepływ krwi oraz zwiększamy temperaturę ciała. A to sprawia, że im większy będzie przepływ krwi, tym więcej składników odżywczych i tlenu dostarczymy skórze głowy. Dodatkowo bieganie wpływa na redukcję stresu oraz szybszą regenerację komórek. Co oczywiście ma niebagatelny wpływ nie tylko na ogólną poprawę stanu naszego zdrowia, ale również na wygląd naszych włosów.

Może ci się spodobać: Stworzeni by biegać

2. Masaż, nie tylko poprawi krążenie, sprawiając lepsze odżywienie mieszków włosowych. Warto wiedzieć, że regularny masaż pomaga w pozbyciu się obumarłych, słabych włosów. Gdyż pozostawiony w torebce włos, do czasu, aż sam wypadnie sprawi, że prawdopodobnie nie wyrośnie z niej nowy. Zatem masowanie naszego skalpu sprawi, że słabe włosy zostana usunięte, a dzięki temu z tej samej torebki włosowej wyrośnie nowy. Dobrym sposobem może być również porządne wyszczotkowanie włosów dobrej jakości szczotką.

3. Jedzenie rozgrzewających produktów min. imbiru czy papryczki chilli. Produkty te zawierają substancje, które stymulują krążenie krwi. Składniki odżywcze przenoszone przez naczynia krwionośne dosłownie nakarmią naszą skóre głowy. Co sprawi, że substancje odżywcze uaktywnią mieszki włosowe oraz wspomogą je do nowego wzrostu.

Warto przeczytać: Lecznicza moc przypraw

4. Joga, jest dobra na wszystko?. Według dawnej medycyny indyjskiej- ajurwedy, korzeń paznokcia połączony jest bezpośrednio ze skórą głowy i mieszkami włosowymi. Pocieranie paznokci jednej dłoni o paznokcie drugiej to prastara technika Balam Yoga. Ćwiczenie to pozwala na zwiększenie przepływu krwi do skóry głowy, niwelując wypadanie i przedwczesne siwienie włosów. Co wiecej w jodze możemy również znaleźć kilka pozycji, które mają wpływ na dynamiczny porost włosa. Piorun, odwrócony żółw, stanie na głowie, bądż klasyczna świeca sprawią, że komórki naszej główy staną się lepiej odżywione.

Mam nadzieję, że w jakiś sposób informacje podane tutaj będą dla ciebie pomocne. A może, z niektórych porad będziesz chciała skorzystać? Daj znać co dla ciebie okazało się najwartościowsze?.

Źródła

Guo EL, Katta R. Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use. Dermatol Pract Concept. 2017;7(1):1–10. Published 2017 Jan 31. doi:10.5826/dpc.0701a01

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *