Zdrowie

Łyk świeżego powietrza na zdrowie

Świeże powietrze i jego dobroczynności stają się niestety powoli luksusem. W dzisiejszych czasach, mamy coraz mniej możliwości przebywania na zewnątrz. Samochód, komunikacja miejska, praca zazwyczaj w zamkniętych pomieszczeniach, oraz telewizja czy internet sprawiaj, że siedzimy dosłownie „uwięzieni” w wewnątrz budynków. Niebagatelną sprawą jest równiez to, że coraz mniej mamy ochotę, aby po prostu wyjść na zewnątrz i skorzystać z dobroczynności świeżego powietrza. Także, jakość powietrza pozostawia wiele do życzenia w niektórych rejonach. Niemniej jednak, na ile jest to możliwe poszukujmy zadrzewionych miejsc. Parki, skwerki lub chociażby miejsca, gdzie ruch drogowy nie jest tak bardzo wzmożony, będą doskonałą alternatywą.

” Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach może być od dwóch do pięciu razy bardziej zanieczyszczone niż te na zewnątrz „

Badania pokazują, iż zalety przebywania na otwartej przestrzeni, nawet w mieście, mogą znacznie przewyższać nad wadami. Jak twierdzi amerykańska Agencja Ochrony Środowiska powietrze w zamkniętych pomieszczeniach może być od dwóch do pięciu razy bardziej zanieczyszczone niż te na zewnątrz. Bezsprzeczne zatem, wydaje się wyjście na dwór i zaczerpniecie świeżego powietrza aniżeli, oddychanie zatęchłym powietrzem w wewnątrz. 

Co więcej, należy również nie zapominać o tak ważnym aspekcie, jakim jest odpowiednie wietrzenie naszych domów i mieszkań. Szczególnie tych pomieszczeń, w których spędzamy najwięcej czasu, zwłaszcza uwzględniamy naszą sypialnię. 

Zdrowotne dobroczynności świeżego powietrza

Podam kilka przykładów jak przebywanie na świeżym powietrzu może oddziaływać pozytywnie na nasze fizyczne i psychiczne samopoczucie.

Poprawia układ trawienny. Zwiększenie przepływu tlenu sprawia, że nasze jedzenie się lepiej trawi. Co może być szczególnie przydatne dla tych osób, które próbują schudnąć lub utrzymać wagę na stałym poziomie.

Poprawia ciśnienie krwi i pracę serca. Stałe i brudne powietrze w wewnątrz domów zmusza ciało do cięższej pracy, aby mogło uzyskać odpowiednią ilość tlenu, jakiej potrzebuje. Zatem, przebywanie na zewnątrz i czerpanie powietrza prosto z otwartej przestrzeni pomaga niewątpliwie poprawić zarówno ciśnienie krwi, jak i częstość akcji serca. Powodem tego jest zmniejszone zanieczyszczenie, które zapewnia lepsze ogólne zdrowie naszego serca.

Poprawia nastrój. Świeże powietrze sprawia, że ​​czujemy się szczęśliwsi. Im więcej świeżego powietrza wdychamy, w związku z tym więcej tlenu przyjmujemy. Co w konsekwencji zwiększa ilość serotoniny tzw. hormonu szczęścia. Co więcej, jony ujemne w świeżym powietrzu wpływają dobroczynnie na poprawę samopoczucia.

Wzmacnia układ odpornościowy. Świeże powietrze sprawi, że zwiększy się ilość tlenu, który pomoże białym krwinkom prawidłowo funkcjonować poprzez skuteczne niszczenie chorobotwórczych zarazków.

Może ci się spodobać: Stworzeni by biegać

Oczyszcza drogi oddechowe. Wdychanie świeżego powietrza sprawia, że płuca rozszerzają się pod wpływem zwiększonej ilości tlenu. A wraz z wydychanym powietrzem toksyny są łatwiej usuwane. Dzieki temu, proces oczyszczania płuc działa sprawniej.

Poprawia prace mózgu i dostarcza wiecej energii. Mózg potrzebuje aż 20 procent tlenu w naszym ciele. W związku z tym więcej tlenu powoduje więc, lepsze jego funkcjonowanie, wpływa też na lepszą przejrzystość myślenia, oraz wzmaga koncentrację. Dlatego też, zamiast kolejnej filiżanki kawy, wyjście na zewnątrz i przypływ świeżego powietrza sprawi, że naturalnie się obudzimy. Badania na Uniwersytecie Rochester, z uczestnictwem 537 studentów, w pięciu różnych eksperymentach pokazało, że wystarczy tylko 20 minut dziennie aby znacznie zwiększyć poziom witalności.

Pomaga wyprodukować witaminę D. Ponadto, przebywanie na zewnątrz w słoneczny dzień sprawia, że nasze ciało jest w stanie wytworzyć witaminę D. Jest ona niezbędna dla wielu funkcji w naszym ciele. W tym do wspierania naszego układu odpornościowego, wzmocnienia kości i zębów oraz wielu innych. Więcej tutaj.

Ruch na świeżym powietrzu

Niewątpliwie, dobrą alternatywą dla siłownie może być również, różnego rodzaju aktywność na świeżym powietrzu. Bieganie, spacery, jazda na rowerze, nordic walking, czy prace ogrodowe. One mogą stać się bardziej korzystne nie tylko dla zdrowia, ale również dla naszej kieszeni.

A zatem, nie musimy kupować drogiego biletu do SPA czy luksusowego turnusu z fit gwiazdą, aby poczuć się lepiej. Przebywanie wiecej czasu na świeżym powietrzu i jakakolwiek forma ruchu może przynieść znaczącą poprawę naszego samopoczucia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *