Aktywność,  Zdrowie

Stworzeni by biegać!

Jestem, bo biegam! Do takich oto wniosków doszło dwóch badaczy Daniel E. Lieberman oraz Dennis M. Bramble. Otóż twierdzą oni, iż zdolność do biegania w istotny sposób ukształtowała ewolucję człowieka. „Uważamy, że bieganie jest jednym z najbardziej transformujących wydarzeń w historii ludzkości. Argumentujemy, że pojawienie się ludzi jest związane z ewolucją biegania” wnioskują naukowcy.  Według tej teorii bieganie długodystansowe odegrało dużą rolę w pozyskiwaniu pożywienia. Nasi praprzodkowie dzięki wytrwałemu biegowi byli w stanie znależć świeżą padlinę, a póżniej stać się skutecznymi łowcami. Co więcej zdolność biegania ukształtowała naszą anatomię, dzięki temu tak dzisiaj wyglądamy! Brak owłosienia, rozbudowane mięśnie pośladkowe, kształt głowy, krótsze przedramiona, długie nogi to tylko niektóre z wielu cech naszego ciała mające na celu pomóc człowiekowi podczas biegu. Więcej tutaj.

A zatem jesteśmy urodzonymi biegaczami. Od czubków stóp po czubek głowy jesteśmy zbudowani tak aby, ułatwić nam bieganie. Chociaż, w porównaniu do niektórych zwierząt nie jesteśmy tak szybcy, to jednak na długich dystansach nie mamy sobie równych.

Bieganie- królowa aktywności

Ze wszystkich form aktywności, przyczaniających się do poprawy naszej formy i ogólnej kondycji zdrowotnej bieganie jest na czele. Nie tylko, że jest najtańszą opcją, gdyż do biegania potrzebny jest ci wygodny strój i obuwie. Ale też najmniej skomplikowaną. Biegać nie trzeba uczyć nikogo, gdyż to potrafią już nawet małe dzieci!

Nie mniej jednak, dobrze jest znać zasady prawidlowego sposobu biegania.  Aby nie tylko ulec jakimkolwiek kontuzjom, ale również czerpać z niego jak najwięcej korzyści.

  • Przede wszystkim, pamiętaj o wygodnym obuwiu, powinno mieć cienką, elastyczną podeszwę i dobrą przyczepność do podłoża.
  • Nie zapomnij o rozgrzewce. Rozpocznij swój trening od powolnej przebieżki na przemian z chodzeniem. To pozwoli ciału dostosować się i przyzwyczaić do wysiłku.
  • Bardzo ważna podczas biegania jest prawidłowa postawa ciała. Gdyż może mieć to wpływ nie tylko na uniknięcie kontuzji, ale również na jego wydajność. Górna część ciała powinna być rozluźniona, a ręce trzymane blisko ciała w pozycji 90 stopni.
  • Głowa podniesiona do góry, tak aby wzrok był skierowany na horyzont. Garbienie się i pochylanie głowy do dołu sprawia, że ciało dodatkowo musi walczyć z grawitacją.
  • Twój tors powinien być rozciągnięty na jego pełną długość. Pozwoli ci to maksymalnie oddychać i ustawi twoje ciało w optymalnej biomechanicznej pozycji do poruszania się do przodu.
  • Biegając kolana powinno się unosić dość wysoko i unikać uderzania piętami o podłoże, czyli większy nacisk kładziemy na przednią część stopy. Nie zapominajmy o regularnym oddychaniu, który w miarę możliwości powinien być zsynchronizowany z naszymi krokami.

     

    Zalety biegania

    A teraz najprzyjemniejsza część. Zalety biegania dla naszego ciała i ducha😊 Wolniejszy bieg tzw. jogging sprawia, że jesteśmy mniej narażeni na kontuzje. Jednak, to szybki bieg (running) powoduje, iż korzyści z biegania są większe i zauważalne w krótszym czasie. Pamiętaj jednak, że warto biegać; szybciej czy wolniej, obie formy są skuteczne. Jeśli jesteś początkującym biegaczem jogging, będzie lepszą opcją, aby nasze ciało przyzwyczaić do wysiłku. Gdyż ‘małymi kroczkami’ sprawimy, że nie zniechęcimy się szybko z powodu zakwasów lub innych niedogodności, które mogą występować na początku przygody z bieganiem.

    A teraz do rzeczy

    • Badania pokazują, że bieganie już 11 km tygodniowo, sprawia, iż jesteśmy narażeni w mniejszym stopniu na ryzyko wystąpienia udaru mózgu, cukrzycy typu 2, bądż wysokiego poziomu cholesterolu.
    • Bieganie doskonale spala kalorie. Dodatkową korzyścią jest to, że podczas ćwiczeń jak i również biegania spalanie kalorii trwa nadal nawet po jego zakończeniu. Badania wykazały, że regularne ćwiczenia zwiększają „dopalenie” – czyli liczbę kalorii spalanych po wysiłku. Jednak, aby to nastąpiło musisz biegać trochę szybciej, niż zwykły trucht, ale nie musi to być tempo maratońskie😊
    • Bieganie wzmacnia kolana, a także inne stawy i kości. Na pewno zdarzyło ci się nie raz słyszeć, że bieganie jest szkodliwe dla twoich stawów. Nic bardziej mylnego. Udowodniono, że bieganie poprawia kondycję stawów. Gdyż nasze ciało reaguje na przeciążenia, którym jest poddawane, zwiększając tym samym gęstość kości i zagęszczając tkankę chrzęstną w stawach.
    • Bieganie sprawi, że twój umysł stanie się bystrzejszy i kreatywniejszy. Regularna aktywność pomaga pokonać problemy z pamięcią, które z wiekiem mogą się pogłębiać. A tym samym chronić przed chorobą Alzheimera. Jedno z badań pokazało, że u pacjentów po udarze mózgu, którzy ćwiczyli regularnie, znacznie poprawiły się ogólne funkcje mózgu. Największy progres zauważono w poprawie uwagi, koncentracji, planowania oraz organizacji.
    • Bieganie zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów. Chociaż, bieganie nie leczy raka, to udowodniono, że pomaga ono zapobiegać. Badania pokazały, że ryzyko zachorowania na raka mózgu zmniejsza się o 40% i aż o 76% zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka nerek u osób, które biegają. W porównaniu do osób, które są nieaktywne sportowo. Co więcej, u osób, które zachorowały na raka, bieganie (za zgodą lekarza) może poprawić jakość życia podczas chemioterapii.
    • Bieganie przedłuża życie. Nawet jeśli osiągniesz minimum aktywności fizycznej – czyli 30 minut, 5 razy w tygodniu, to już w znaczny sposób przedłużasz swoje życie. Badania pokazały, że palacze mogą zyskać około 4,1 lat do swojego życia, a osoby niepalące 3 lata. Więc nawet, jeśli nadal palisz, wydłużasz swoje życie o 2,6 roku. Osoby, które przeżyły raka, przedłużyły swoje życie o 5,3 roku. Osoby z chorobami serca zyskały 4,3 roku.
    • Zwiększa libido i poprawia nastrój. Bieganie może zwiększyć poczucie własnej wartości, dodać energii oraz zredukować stres. Po treningu uwalniaja się endorfiny odpowiedzialne min. za dobry nastrój. Podwyższa się również poziom testosteronu, hormon, który sprawia, że zwiększa się uczucie pożądania. A więc może wpłynąć na poprawę naszego życia seksualnego.
    • Redukuje stres i zmniejsza poziom depresji. Wyżej już wymieniłam, że bieganie poprawia samopoczucie. Jednak, należałoby to odrobinę rozwinąć. Gdyż bieganie może w znacznym stopniu poprawić nastrój osoby cierpiącej na poważną depresję. Jedno z badań na myszach i szczurach pokazało, że bieganie w kole okazało się skuteczną alternatywą w leczeniu depresji.

      W artykule „Łyk świeżego powietrza na zdrowie” podałam kilka przykładów, jak dobroczynne właściwości dla naszego zdrowia ma przebywanie na świeżym powietrzu, więcej tutaj. Biegajmy zatem jak tylko to możliwe na zewnątrz. Przyniesie nam to podwójne korzyści dla naszego samopoczucia i zdrowia fizycznego. Nie mniej jednak, jeśli nie masz takiej możliwości bieganie na bieżni w domu bądż siłowni będzie na pewno lepszą alternatywą, aniżeli siedzenie na kanapie.

      Biegajmy zatem,  bo jesteśmy do tego stworzeni!

Źródła

Dennis M. Bramble, Daniel E. Lieberman. Endurance running and the evolution of HomoNature, 2004; 432 (7015): 345 DOI: 10.1038/nature03052

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *