Aktywność,  Zdrowie

Taniec na rurze- sport czy kuszące wygibasy

Okazuje się, że wciąż niewiele jest artykułów naukowych, badających pole dancing czyli taniec na rurze od strony fizjologicznej. Wyłączając ideologiczne poglądy czy stereotypy interesowało mnie najbardziej jak ten rodzaj aktywności wpływa na nasze zdrowie i kondycję. Gdyż, coraz bardziej staje się popularny w naszej kulturze. 

Pole dancing do jakiegoś czasu kojarzył nam się wyłącznie jako rozrywka dla dorosłych w klubach ze striptizem.  Jednak taniec na rurze w ostatnich dziesięcioleciach przybiera wzmożoną formę zainteresowania. Popularność swoją zawdzięcza temu, iż pomimo stereotypów i podobieństw do wykonywania czynności seksualnych rozwija siłę mięśni, elastyczność, ujędrnia i tonizuje ciało. Dodatkowym plusem jest również to, że jest to aktywność bardzo zróżnicowana. Osoby ćwiczące na rurze mają do dyspozycji różne aspekty fitnesu. Mogą to być ćwiczenia akrobatyczne, ale może to być też forma tańca przy użyciu elementów współczesnych, baletowych lub egzotycznych. Więc, w zależności od twoich preferencji możesz to traktować jako gimnastykę lub skupić się na stylu tanecznym.

Może ci się spodobać Stworzeni by biegać

Zalety ćwiczeń na rurze

Jak twierdzi profesjonalna instruktorka Caroline McGregor,  już po trzech lub czterech tygodniach ćwiczeń na rurze  można zauwazyć  zmianę w tonizacji górnych części ciała. Ramiona, plecy oraz brzuch wzmocnią się, a już od sześciu tygodni wzwyż zmiany w tonowaniu mięśni bedą naprawdę widoczne.

Jak pokazują badania 60-minutowe zajęcia na zaawansowanym poziomie można zaklasyfikować do ćwiczeń kardio jak i też beztlenowych. Jeśli zatem ćwiczymy powyżej 30 min przez 5 dni w tygodniu to spełniamy zalecany poziom ćwiczeń dla poprawy naszego zdrowia i wydolności krążeniowo-oddechowej. 

Co więcej, taniec  na rurze postrzegany jest jako indywidualna aktywność nazywana fitnesem, sportem, bądź sztuką na rurze. Która pozwala na wyrażanie swojej tożsamości przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności sportowych. Obecnie aktywność ta jest zaklasyfikowana jako dyscyplina sportowa, gdzie  odbywają się coroczne międzynarodowe mistrzostwa wśród wyczynowych sportowców. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie nazywać pole dancing sportem. 

A oto dodatkowe zalety tańca na rurze:

  • Pomaga spalać kalorie

Taniec na rurze obciąża mięśnie całego ciała i dzięki stałemu ruchowi jest to świetne ćwiczenie izometryczne i sercowo-naczyniowe w jednym. Podczas 30-minutowej sesji można spalić tyle samo kalorii, co uprawiając aerobik czy gimnastykę. A tym samym doprowadzić do znacznej utraty wagi w ciągu kilku miesięcy.

  • Odstresowuje 

Ćwiczenia na rurze sprawią, że hormon stresu zostanie po prostu wydmuchany wraz z intensywnym wysiłkiem doprowadzając ciało do produkcji endorfin; hormonu, który jest odpowiedzialny za uczucie euforii. A wiec staniesz się spokojniejsza i szczęśliwsza. 

  • Sprawia, że stajesz się bardziej zwinna

Ćwiczenia sprawią, że  staniesz się bardziej elastyczna/y, co poskutkuje w zmniejszeniu problemów, takich jak ból pleców, sztywność karku i ból mięśni. Co więcej, zminimalizuje się również ryzyko kontuzji w postaci skręceń, co prowadzi  do lekkości i swobody w poruszaniu się.

  • Nie obciąża stawów 

Ćwiczenia te nie wywierają dużego obciążenia na stawy, tak jak to się dzieje podczas niektórych form aktywności. Dodatkowo, wzmacnia dłonie poprzez odpowiednie chwytanie drążka. A także, pomaga w uniknięciu powtarzalnych urazów wysiłkowych, takich jak zespół cieśni nadgarstka.

  • Jest dobry dla serca i przepływu krwi

Jak już wspominałam wcześniej ćwiczenia te wspomagaja pracę naszego  układu sercowego. Gdyż, jak każda forma od umiarkowanego do intensywnego treningu aerobowego, która angażuje wszystkie mięśnie ułatwia przepływ krwi.

  • Poprawia równowagę i świadomość kinestetyczną

Przy wykonywaniu bardziej złożonych figur, zwiększa sie świadomość kinestetyczna. Jest to zdolność do bycia świadomym swoich relacji z otaczającą nas przestrzenią. Oznacza to mniejsze ryzyko obrażeń z powodu ‚wpadnięcia na coś’. W połączeniu z dobrą równowagą, zwiększona świadomość kinestetyczna pozwala uniknąć nieprzyjemnych typowych wypadków, w postaci poślizgnięcia się, przewrócenia lub potykania się o różne przedmioty.

  • Zmniejsza problemy podczas ciąży i porodu

Jeśli planujesz ciążę ćwiczenia na rurze mogą okazać się bardzo korzystne. Otóż, sport ten wzmacnia wyjątkowo mięśnie pleców i brzucha, co pomaga zminimalizować ból pleców podczas ciąży, oraz wpływa na przebieg porodu sprawiając, że bywa łagodniejszy i mniej bolesny.

  • Zwiększa pewność siebie 

Ćwiczenia te bardzo poprawiaja postawę. Rozwijają zręczność i kocie ruchy powodując, że chodzisz z lekkością. A to sprawi, że zadowolenie z własnej sylwetki przełoży się również na umacnianie pewności siebie. 

Jak to się wszystko zaczęło…

Moja przygoda z pole dancing zaczęła się od jakiegoś czasu. Znudzona moją ‚fit rutyną’  czyli codziennym bieganiem, ćwiczeniami z Chodakowską czy siłownią potrzebowałam nowego impulsu, aby moje starania w utrzymaniu formy  stały się odrobinę ciekawsze. Coś tam słyszałam na temat pole dancing, ale nie zagłębiałam się w to bardziej. Aż do czasu, kiedy moja przyjaciółka powiedziała mi, że jej znajoma  ma zamiar prowadzić zajęcia właśnie z tego rodzaju fitnesem.

Pierwsza lekcja okazała się totalnym fiaskiem, gdyż kompletnie nic mi nie wychodziło. Wykonanie najprostszej figury wymagało kilkunastu prób. Jednak, spodobało mi się to na tyle, że pokusiłam się o zakup rury!  A powodem było to że, moje mięśnie, szczególnie górne mięśnie brzucha i pośladków dały o sobie znać. Ucieszona, że pole dancing odkrywa przede mną ukryte mięśnie zabrałam się ochoczo do ćwiczeń w domu. Dodam tylko, że nigdy mi szczególnie nie zależało na rozbudowie mięśni, jedynie o co walczę to szczupłe i w miarę  jędrne ciało. Co przy ciągłych wahaniach wagi, no i też odrobinę ze względu na wiek zaczyna stawać się to niemałym wyzwaniem.

Przyznam szczerze, że mój entuzjazm troszkę opadł po kilku dniach. Zatrzymałam sie na paru podstawowych figurach, i ani rusz nie mogę przekroczyc tego poziomu. Jednak zauważyłam, że mój brzuch stał się bardziej płaski i mam wrażenie, że jego mięśnie wzmocniły się. Ćwiczenia na rurze są również bardzo dobre na ramiona, nie widzę jako tako różnicy w zmniejszeniu ich objętości (chciałabym żeby się wysmukliły) jednak czuję, że również poprawiła się ich siła. 

Siniaki a pole dancing

Częstym problemem wśród osób uprawiających aktywnie taniec na rurze są siniaki. Nie doświadczyłam jak narazie tej dolegliwości, być może, że za mało się przykładam;) Niemniej jednak, chodzi mi też po głowie taka myśl, że moja codzienna suplementacja witaminy C spełnia swoja rolę znakomicie. O zaletach witaminy C możesz więcej tutaj

Do pole dancing odkrywamy ciało!

Co więcej, nie małym wyzwaniem był dla mnie również strój. Nie należę do osób, które przesadnie lubią epatować gołym ciałem. Więc, tutaj miałam dylemat w znalezieniu odpowiedniego ‚uniformu’. Jako, że aktywność ta wymaga właśnie odkrycia ciała. Może nie ze względu na ekshibicjonistyczne cechy osób wykonujących ją, a z tego względu, że goła skóra pomaga w lepszej  przyczepności ciała do rury. A zatem wymagane są raczej bardzo krótkie spodenki i top, który ma odkryte ramiona. Jeśli chodzi o mój stopień zaawansowania to odkrycie brzucha nie jest jeszcze wymagane, nie mniej jednak dla  osób na wyższym poziomie zaawansowania jest to raczej wskazane dla odpowiedniego wykonywania poszczególnych figur.

Uwaga!

Pomimo tego, że może być to sport dla każdego, bez względu na płeć, wiek czy poziom sprawności. Nie mniej jednak, istnieją czynniki, które mogą utrudniać wykonywanie tego typu ćwiczeń. Ciąża, poważne problemy zdrowotne i kontuzje to najczęstsze aspekty wpływające na uczestnictwo w tego typu aktywności. 

Źródła

Brighton Journal. 5th June 2020

Wprost. pl

Nicholas, JC, McDonald, KA, Peeling, P, Jackson, B, Dimmock, JA, Alderson, JA, and Donnelly, CJ. Pole dancing for fitness: The physiological and metabolic demand of a 60-minute class. J Strength Cond Res 33(10): 2704–2710, 2019

Polub mnie lub udostępnij:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *